fredag 3 augusti 2007

Ryck i benen

En liten fundering bara.

Är det någon av er som drabbas av "spritt" i benen om nätterna? Inte det där - imorgon fyller jag år och ska få en häst eller moped - sprittet. Utan att det rycker något fruktansvärt. Det är smärtsamt och svårt att göra något åt. Det är ju också såklart förknippat med obehagliga känslor som dyker upp. Ofta nattetid. Det är alltid då det händer.

Inatt vaknade min dotter av att hon hade ont, där. Där nere. Inget allvarligt dock. Utan en åkomma som lätt kan behandlas. Iallafall så kom hon gråtande till min och kärlekens säng och jag och min alarmberedskap flyger upp och tröstar tröstar och tröstar. Hon får aldrig känna som jag en gång gjorde, aldrig aldrig aldrig. Jag går in med henne till hennes rum och frågar efter liten behandling av det onda om hon vill att jag lägger mig ned bredvid henne tills att det hon somnat. Det ville hon gärna.

So, hon somnar och jag är på god väg. Men då, när man hamnar i gränslandet och är på väg... så börjar det att krampa i benen. Jag känner att jag måste sparka, rakt ut i luften, göra något göra något, så att det ska försvinna. Det spritter och rycker så att det gör ont. (Kan också passa på att tillägga att jag inte äter några mediciner alls.)

Det är som att jag är liten igen och är i fara. Benen, ta mig härifrån, spring spring spring härifrån! Efter ett tags sparkande blir jag dock trött och börjar att falla in i sömn. "Jag är i sommarstugan och går runt, runt runt runt... pappa finns någonstans där, jag vet inte var men ändå exakt, var. Över mig över mig över mig." Nä jag vågar inte ta minnet längre, är för trött, intalar jag mig själv. Jag vågar inte.

Inga kommentarer: