lördag 18 augusti 2007

It's a god damn rollercoaster ride!

Jag känner bara att jag måste skriva. Det är för mig just nu den bästa medicinen mot sockerdrickan som ibland invaderar min kropp, den som gör att jag bara vill lägga mig ned på golvet och skrika ut min frustration och sorg. AAAAAAAAAAAAAAAAAA! Skulle det låta tills det att jag tappade andan. Tappa andan är okej, men inte fotfästet. Det vill jag inte.

Varför alla dessa känslor nu då? Ja, jag pratade nyss med kärleken. Via sms går allt så mycket bättre. Då kan jag ta emot och ge bekräftelse utan att mitt innersta ska förvandlas till het puttrande gröt. Men det blir så tydligt att han inte är med mig, när jag hör hans röst. Jag kan inte röra, inte ta på. Så länge han talar om att han jobbar, hur mycket han saknar mig och dottern, då är allt ok, det känns ok. Men som nu, när han ringde, sa att han har en relativt lugn dag, han flyttar möbler och dricker öl. Jaha. Det är stor festival i staden där han befinner sig. Massa band som spelar. Han ska dit. Han och grabbarna. Jaha.

Nej! Jag orkar inte jag vill inte jag kan inte!

Hej på dig osäkerhet, hej på dig svartsjuka! Ok, vi tänker huvud och inte bara mage. Kom igen nu. Jag ser att du finns, jag ser varför du finns, men nej, han kommer inte att försvinna pga ett par schyssta skinkor i jeans, det vet du. Nej det vet vi inte! Skriker mina små, de är helt hysteriska. Måste tala lite med dem. Så får det bli.

Vi kan också prova på att avleda... Jaha, vad har vi gjort idag, de senaste timmarna dvs? Jo... har lagat goda kikärtsbifffar, yummie. Blev jättegott. Yogat har vi gjort också, jajja, jo visst, fast det är inte enbart positivt. Saker och ting händer i min kropp när jag kör kundalini yoga. Det är som att min kropp och mitt psyke liksom blottas. Svårt att förklara, men jag känner mig naken. Som om mina försvar luckras upp. Det är inte alltför skönt. Jag börjar gråta och känner mig minst i världen. När jag duschade var jag alldeles skakis, men lyckades med konsten att vara medvetet närvarande och fokuserade istället på att, ja, duscha.

Nu ska jag prova på att vända läge på denna känslobana och bygga den åt ett annat håll. Så att dem inte liksom lutar nedåt hela förbaskade tiden.
Min barndomsvän kommer ju, vi ska prata och vi/hon ska få mig att känna som om inget i världen kan ta ifrån mig den jag är. Det jag vill ha. Det jag behöver.

PS. (Detta skriver jag ca 15 min efter att jag publicerat inlägget.) Jag talade nyss med min goda vän M, hon som är på väg hit nu, och jag berättade lite kort om AAAAAH, och NEEEEJ, gällande min kärleks utgång ikväll, och hennes svar var. Aha, han ska gå ut. SO?

Tänk om det vore så enkelt. That would be lovely. Oh so lovely.

8 kommentarer:

aspahlt flower sa...

Ja, tänk om det vore så enkelt! Jag har haft tjugotalet relationer i mitt liv, och JAG har avslutat varendaste en. Visserligen har många varit riktiga avskum, men inte alla ... inte när jag var yngre. Jag är ju inte psykolog, men jag behöver inte fundera särskilt länge på varför det har varit så. Jag har helt enkelt varit så rädd för att bli lämnad, så jag har själv lämnat istället. Min terapeut skulle säkert fnysa och kalla det kvasipsykologi. Men jag tror att jag har rätt ...
Jag hoppas att du får en riktigt trevlig kväll med din barndomsvän! Och om du vill och orkar någon gång, så får du hemskt gärna ge mig receptet på kikärtsbiffarna!

Kram - om du vill

Anonym sa...

hoppas att det har lugnat sig... att det blev fint med vännen, att du hittat tillbaka till den trygga känslan med kärleken.

jag känner precis som du med yoga. som att man blir helt blottad och utan hud och det är läskigt. att stå helt naken inför sig själv med allt hemskt. jag försöker komma på hur ofta det är lagom att göra och ändå klara att inte gå under... svårt att veta... vi får skriva ett recept om det...

värme och ljus...

Nanna sa...

Hej vännen. Yoga kan vara superjobbigt ibland och speciellt kundalini har jag förstått, det går ju ut på att expandera psyket och det kan ju vara skrämmande när man bär på minnen av övergrepp. Har själv inte provat på k just av den orsaken, simmar mest för tillfället men ska kanske ta upp hatha igen småningom, beroende på hur det känns. Kram på dig!

Luftrum sa...

I-c, tack återigen för dina ord. Och precis så har jag gjort med, lämnat istället för att riskera att bli lämnad. Och det är ju ingen kvasi-psykologi alls, utan ett väldigt vanligt psykiskt försvar. Och jo, kikärtsbiffarna kan jag gärna skicka recept på! Bara det att mina är väldigt lätta att göra. Nästan barnvänligt lätta. Jag hade inte många ingridienser hemma, så det fick bli så. Mitt recept är typ, några cm långt, men om du söker recept på annat håll så blir det nog... t o m godare. Och ett längre recept. Fast, jag vet ju inte vad du föredrar? :)

Kram tillbaka!

Korpis... Jo, jag fann lugnet igen. Så skönt att det harmoniska faktiskt alltid vinner över över det skrikande. Fast det är ju ingen kamp, men du förstår vad jag menar. Kvällen blev fin och lugn igår. Inget vin alls (vilket var mycket bra eftersom jag knappt tål alkohol.) Och jag hoppade i säng tidigt. Och jo, det där med yogan. Du uttryckte det så bra. "Att stå naken inför sig själv med allt hemskt". Precis så är det. Men som sagt, vi får knåpa ihop ett balanskoncept som inkluderar yogan. På något sätt. Jag mailade dig igår förresten!

Kastar lite stjärnglitter runt dig och önskar dig allt fint!

Luftrum sa...

nanna : Ja, jag börjar faktiskt att fundera på om och hur ofta jag ska våga mig på kundalini. Det blir så otroligt påtagligt allting. Tidigare körde jag bara ashtanga och då fick jag inte alls samma upplevelser. Hmm, det tåls att tänka på.

Tack för kramen och kram tillbaka!

Anonym sa...

jag gör inte kundalini, men det har den effekten på mig ändå. tror yoga allmänt går ut på att lösa upp och läppa fram, även om det säkert är sant att vissa är "värre" vad gäller minnen än andra...

jag har inte fått ditt mail... :/ testa igen? annars får jag väl hitta på nåt kodspråk så du får min mailadress lite i smyg...

värme

aspahlt flower sa...

Jag föredrar ett enkelt recept, och är det ditt så blir det nog extra trevligt att laga! Säger jag som inte har kunnat laga mat de senaste sju åren ... men jag skulle gärna försöka någon gång med enkla kikärtsbiffar! Du kan posta receptet i mitt kontaktformulär om du vill, och om du orkar förstås.

Förresten, så undrar jag en sak ... hur bär du dig åt för att lägga in en video i ditt inlägg? Jag kan bara lägga in länkar, men skulle gärna kunna göra som du. Återigen, om du vill och orkar!

Kram igen

Luftrum sa...

Hej I-c!

Självklart postar jag mitt (om än rätt tråkiga) recept! Och gällande videon ; det är busenkelt! Du kopierar bara EMBED-koden som finns till höger om videon. (På youtube iaf). Ta med andra ord inte URL-koden som finns i fältet ovanför. Sen är det bara att klistra in i inlägget! :)