torsdag 31 maj 2007

070531

Jag svarade på några frågor på en sida. En grupp som jobbar med vuxna barn som man säger. Vuxna som vuxit upp i familjer med alkoholmissbruk eller annat dysfunktionellt.

Frågorna lyder i alla fall.

1. Söker du ideligen uppskattning och godkännande? Svar: Inte nu längre.
2. Har du svårt att se dina egna förtjänster? Svar: Oftast inte. Ibland.
3. Är du rädd för kritik? Svar: Oftast inte. Ibland.
4. Pressar du dig själv för hårt? Svar: Ja.
5. Har du haft problem med något eget tvångsmässigt beteende? Svar: Ja.
6. Är du perfektionist? Svar: Ja.
7. Känner du dig ängslig när allt går bra för dig, och räknar du ständigt med att problem ska dyka upp? Svar: Ja.
8. Upplever du livet mer intensivt mitt i en kris? Svar: Inte nu längre.
9. Känner du fortfarande ansvar för andra precis som du kände ansvar för alkoholmissbrukaren i ditt liv? Svar: Inte nu längre.
10. Har du lätt att bry dig om andra men svårt att bry dig om dig själv? Svar: Inte nu längre.
11. Isolerar du dig från andra människor? Svar: Inte nu längre.
12. Reagerar du med ängslan på auktoritära och arga personer? Svar: Inte nu längre.
13. Känner du dig utnyttjad av andra människor och av samhället i allmänhet? Svar: Inte nu längre
14. Har du problem med intima förhållanden? Svar: Ibland.
15. Förväxlar du medömkan med kärlek, så som du gjorde när det gällde alkoholmissbrukaren? Svar: Inte nu längre.
16. Drar du till dig och dras du till människor som tenderar att ha ett tvångsmässigt beteende? Svar: Inte nu längre.
17. Klamrar du dig fast vid förhållanden därför att du är rädd för att vara ensam? Svar: Nej.
18. Misstror du ofta dina egna och andras känslor? Svar: Ibland.
19. Tycker du det är svårt att uttrycka känslor? Svar: Nej.
20. Tror du att en förälders alkoholmissbruk kan påverkat dig? Svar: Ja.


Har jag nämnt att jag pluggar psykologi? Nej det har jag nog inte. Det gör jag i alla fall, och min hjärtefråga är barn som vuxit upp i dysfunktionella familjer. Barn i liten och vuxen ålder. Barn vars utveckling hämmats pga den destruktiva familjedynamiken. Mitt engagemang kommer såklart ifrån mina egna erfarenheter, men jag är säker på att jag har mycket att tillföra. (Min egen bearbetningsprocess ska dock bli mer klar. ) Jag ska eventuellt föreläsa för en grupp människor om en månad, men inget är klart än. Återkommer gällande det.

Idag har jag i alla fall skickat blommogram (min baby fyller år), träffat en fin vän på stan, vilket var otroligt skönt och givande, pluggat kognitiv teori, och DÄR orkar jag inte skriva mer. Klockan känns mycket och jag har festivalhelgen framför mig. Ska ta och yoga lite nu. Det inger lugn. Peace of mind.

Fridens!

PS. Jag har en konstig grej för mig. Varje gång jag tar fram bröd för att äta, tar jag och river av en liten kant/hörn på brödet och stoppar in i munnen, före jag tar fram smöret.

Inga kommentarer: